• دستگاه آیس بانک
  • نویسنده:
  • زمان مطالعه:
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

صنایع مختلف تولید مواد پلاستیکی و استفاده از آیس بانک

در صنایع پلاستیک، دستگاه آیس بانک جایگاه ویژه‌ای دارد. این دستگاه نقش مهمی را در دستیابی به بهترین کیفیت تولید محصول، ایفا می‌کند. از این رو در این مقاله بیشتر به معرفی آیس بانک و تاثیر آن در صنایع پلاستیک می‌پردازیم.

قالب گیری تزریقی در صنایع پلاستیک

مرحله قالب گیری تزریق در صنایع پلاستیک، به فرآیندی گفته می‌شود که تزریق پلاستیک مایع و ذوب شده، به داخل قالب برای ایجاد یک قطعه جامد است. این فرآیند شکل قطعه قالب گیری شده را پس از سرد شدن و جامد شدن مشخص می‌کند. مراحل اصلی فرآیند قالب گیری تزریقی عبارتند از:

  • تزریق
  • خنک کننده
  • تخلیه

۱. تزریق

در طول فرآیند تزریق، گرانول‌های پلاستیکی از طریق قیف متصل به دستگاه قالب گیری تزریق، وارد می‌شود. سپس رزین‌های ترموپلاستیک به بشکه گرمایش هدایت می‌شود، جایی که گرمایش اصطکاکی و بخاری‌های ممنوعه به فرآیند ذوب کمک می‌کند. در نهایت از طریق یک نازل، پلاستیک مذاب به دست آمده به داخل قالب تزریق می‌شود.

۲. خنک کننده

بلافاصله پس از تزریق، پلاستیک مذاب باید با سرعت خاصی و یکنواخت خنک شود تا قطعه تازه تولید و تشکیل شده در داخل قالب سخت شود. پس خنک کننده‌ای نیاز است که در قالب چرخانده شود، دما را با سرعت خاصی پایین ‌آورد و از سخت شدن سریع پلاستیک اطمینان ایجاد کند.

از طرف دیگر، اپراتورها می‌توانند از یک دستگاه آیس بانک در قالب گیری تزریقی برای ارائه راندمان خنک کننده بیشتر استفاده کنند. از دیگر عواملی که در طول مدت خنک شدن نقش دارند عبارتند از نوع رزین مورد استفاده و ضخامت قطعه کار در حال ایجاد.

زمان خنک سازی در سیستم خنک کننده‌ای مانند آیس بانک، در قالب تزریق معمولی، بخش زیادی از زمان چرخه (تا ۶۰درصد) را در بر می‌گیرد. یعنی زمانی که قطعه قالب ‌گیری شده به اندازه کافی جامد نشود تا خارج شود، کار خنک کننده پایان نمی‌یابد و تا آخرین لحظه تکمیل فرآیند، باقیمانده باقی می‌ماند. این دما می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد و پس از سرد شدن به حدود ۶۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

۳. تخلیه

مرحله نهایی فرآیند قالب گیری در صنایع پلاستیک، تخلیه قطعه تولید شده پس اتمام کار توسط دستگاه آیس بانک است. در این مرحله پین‌های اجکتور جمع می‌شوند و قسمت قالب گیری شده از قالب خارج می‌شود. به طور کلی دستگاه آیس بانک نقش مهمی را در صنایع پلاستیک بازی می‌کند.

دستگاه آیس بانک چیست؟

می‌توان گفت سیستم آیس بانک‌ها، فناوری مبتنی بر ذخیره ظرفیت سرمادهی در شب و استفاده از آن در روز بعد برای خنک کردن است. در شب که برق با هزینه کمتر تولید می‌شود و مصرف انرژی کمتر است، چیلرها ماده سیال را خنک می‌کنند و به طور معمول آن را به صورت آب سرد یا یخ ذخیره می‌کنند. در طول روز که برق گران‌تر و مصرف انرژی بیشتر است، چیلر خاموش می‌شود و از ظرفیت ذخیره شده در شب، برای برآورده کردن نیازهای بار خنک کننده استفاده می‌شود.

 دماهای پایین‌تر در شب به تجهیزات سرد سازی اجازه می‌دهد تا کارآمدتر از روز کار کنند و مصرف انرژی را کاهش دهند. در دستگاه آیس بانک برای چیلر به ظرفیت کمی مورد نیاز است که این به معنی هزینه کمتر در تجهیزات سرمایه اولیه است. استفاده از برق خارج از پیک برای ذخیره انرژی خنک کننده، مصرف برق در روز را کاهش می‌دهد و نیاز به ژنراتورها و سایر دستگاه‌های تامین برق گران قیمت اضافی را از بین می‌برد.

دستگاه آیس بانک چگونه کار می‌کند؟

یک دستگاه آیس بانک مجموعه‌ای از صفحات بالشی شکل دارد که این صفحه‌ها در مخزن دستگاه وصل شده است. در شب که انرژی هزیته پایینی دارد، صفحات آیس بانک، آب داخل مخزن را منجمد می‌کنند. در طول روز که برق گران‌تر است، خنک کننده خاموش می‌شود.

زمان فعال سازی دستگاه آیس بانک، یخ به آب یخ تبدیل خواهد شد. از این آب یخ می‌توان برای خنک کردن غیر مستقیم محصولاتی نظیر تولیدات صنایع پلاستیک استفاده کرد. 

مزایای دستگاه آیس بانک

  • راه حلی عالی برای ذخیره انرژی حرارتی
  • مصرف برق را در روز و ساعات پیک کاهش می‌دهد.
  • بهبود ویژگی‌های کنترل به دلیل حجم کم ماده سرد ساز.
  • طراحی جمع و جور و فشرده‌ای دارد که می‌تواند برای کاربردهای مختلف مانند صنایع پلاستیک استفاده شود.
  • هزینه تجهیزات سرمایه اولیه کمتر به دلیل ظرفیت کم چیلر مورد نیاز است.
  • ظرفیت موجود در مقایسه با سیستم‌های لوله‌ای که ظرفیت آن‌ها در زمان کاهش می‌یابد، ثابت است.
  • منطقه انتقال حرارت بزرگ در مقایسه با بستر مورد نیاز
  • صرفه جویی در هزینه‌های انرژی
  • نگهداری آسان و عملکردی راحت

دستگاه آیس بانک و صنایع پلاستیک

دستگاه آیس بانک در صنایع پلاستیک کارایی مهمی دارد و آن در یکی از فازهای تولید محصولات پلاستیکی، سرد سازی یا خنک کردن این دسته از تولیدات صنعتی است. در صنعت پلاستیک بعد از اینکه ماده پلاستیک حرارت دید و کامل ذوب شد، در مرحله بعدی به قالب‌های مختلف تزریق می‌شود. بعد از آن باید قالب‌ها به طور همگن و یکنواخت خنک یا در واقع سرد شوند.

در صنعت پلاستیک یکی از فاکتورهای مهم کیفیت کالای پلاستیکی، شیوه سرد شدن محصول پس از قالب گیری ‌است. بهره گیری از دستگاه آیس بانک به علت قدرت پایدار، بالا و همچنین برودت یکسانی که می‌تواند به تمام محصولات صنایع پلاستیک دهد منجر به بالا رفتن کیفیت تولیدات مختلف صنایع پلاستیکی خواهد شد.

ساختار دستگاه آیس بانک

دستگاه آیس بانک ظرفیت‌های مختلفی دارد که از حدود ۲۰۰ لیتر شروع شده و تا ابعاد ۲۰۰۰ لیتر وحتی بالاتر ارائه می‌شود. این دستگاه اجزای مختلفی دارد، از جمله:

  • مخزن
  • سیستم برودتی دستگاه (که اجزای مختلفی دارد مانند کمپرسور، کندانسور آبی و .. مجموعا این سیستم را تشکیل می‌دهند).
  • پلیت خنک کننده

عملکرد سیستم برودتی در دستگاه آیس بانک

گاز سرما ساز (مبرد) به شکل بخار فشرده شده و سپس از طریق کندانسور در سیستم برودتی دستگاه آیس بانک، سرد می‌شود تا به حالت مایع تبدیل شود. سپس از طریق یک شیر «انبساط ترموستاتیک» به یک مدار در یک مخزن تبخیر تزریق می‌شود. آب گرم حاصل از فرآیند طی شده، در مدار دیگر اواپراتور (دستگاه تبخیر کننده) در گردش است و گرمای آب از یک مدار به مدار دیگر منتقل می‌شود تا سرما ساز مایع تبخیر شود.

 شیر انبساط ترموستاتیک، جریان سرما ساز را به داخل اواپراتور با توجه به بار حرارتی فرآیند غالب، کنترل می‌کند. اکنون به صورت بخار، گاز سرما ساز به کمپرسور باز می‌گردد و چرخه ادامه می‌یابد. به این ترتیب دمای آب بسیار کمتر از دمای موجود در هوای محیط، معمولا بین پنج تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد قابل دستیابی است.

نحوه عملکرد آیس بانک در صنایع پلاستیک

در داخل قالب توسط دستگاه آیس بانک، پلاستیک مذاب با آب سرد خنک می‌شود. در این فرآیند، آب خنک کننده از طریق بسیاری از کانال‌های کوچک درون قالب، تغذیه می‌شود. همان طور که آب خنک کننده از داخل قالب توسط پلیت خنک کننده عبور می‌کند، گرما را از پلاستیک خارج کرده و آن را سخت می‌کند.

مدت زمان خنک کاری در صنایع پلاستیک

زمان در فرآیند قالب گیری تزریقی ضروری است. تولیدکنندگان همیشه به دنبال راه‌هایی برای به حداکثر رساندن حجم خروجی و کیفیت محصولات نهایی هستند. آن‌ها معمولا سعی می‌کنند این کار را با بهینه سازی کارایی روند تولید انجام دهند.

زمان خنک ‌سازی در قالب ‌گیری تزریقی بخش مهمی از فرآیند تولید در صنایع پلاستیک است، یعنی مدت زمانی است که پلاستیک مذاب برای جامد شدن صرف می‌کند. یک سیستم خنک کننده کافی مانند دستگاه آیس بانک برای انتقال گرما و پایین آوردن دما از قالب، با حفظ نرخ خنک کننده پایدار و تضمین کیفیت محصولات نهایی در صنایع پلاستیک همیشه مورد نیاز است.

کاربرد دستگاه آیس بانک

آیس بانک راه حل ایده‌آلی برای تامین آب خنک کننده در دمای یک درجه سانتی‌گراد است. چند نمونه از کاربرد کلی این دستگاه عبارتند از:

  • در واحدهای صنایع شیر و مجموعه شیر: در فرآیند پاستوریزاسیون.
  • در صنایع طیور که آب سرد مورد نیاز ثابت نیست اما بسته به نیاز روزانه در نوسان است.
  • در صنایع پلاستیک: برای خنک کردن قالب‌ها و محصولات در طول فرآیند ساخت.
  • در صنایع شیرینی پزی و تولید مواد اولیه قنادی که همچنین تعداد زیادی کالای مختلف تولید می‌شود و نیاز به استفاده از سردخانه با دمای متفاوت در بازه‌های زمانی مختلف با بارهای برودتی متفاوت دارد.
  • در صنایع غذایی مانند کشتارگاه‌ها، سالن‌های کشت و رشد قارچ.
  • تولید آشامیدنی‌ها و نوشیدنی‌ها مختلف.
  • سردخانه‌ها و انبارهای پیشرفته صنعتی  و تولیدی.
  • صنایع شیمیایی از تولید دارو گرفته تا تولید لوازم بهداشتی و پزشکی.
  • همچنین در تهویه مطبوع برای سطوح گسترده و ساختمان‌های بزرگ که نیازهای سرمایشی مشخصی دارند و یا به طور ناهمزمان در نوسان هستند، مانند: دفاتر، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، سالن‌های ورزشی و غیره.

تهویه و خنک سازی محیط کار صنایع پلاستیک

همان طور که گفته شد یکی از مزایای استفاده از آیس بانک، تهویه سطوح گسترده‌ای نظیر کارخانه‌ها به ویژه در صنایع پلاستیک است. علیرغم وجود بهترین سیستم‌های سرمایشی، هوای محیط کارخانه‌های فرآوری پلاستیک همیشه گرم و حتی داغ می‌شوند. برای کمک به کاهش دمای محیط و راحتی کارمندان و کارگران، می‌توان از آیس بانک به عنوان یک سیستم خنک کننده تبخیری کمک گرفت. 

دمای هوا را می‌توان از این طریق تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش داد. هزینه نصب چنین سیستم‌هایی می‌تواند ۷۵درصد کمتر از سیستم‌های تهویه مطبوع نصب شده معمولی و ۹۰درصد کمتر از سیستم‌های تهویه حرفه‌ای باشد. عملکرد فرآیند خنک سازی توسط آیس بانک این گونه است که؛ جریانی از هوای گرم روی سطح مرطوب شده به حرکت در می‌آید، آب با جذب گرما از هوا تبخیر می‌شود و باعث کاهش دمای هوای محیط خواهد شد.

خنک شدن یکدست با یک مدت زمان مشخص در قالب تزریق شده و در صنایع پلاستیک یک عامل حیاتی است که به طور قابل توجهی بر کیفیت کلی محصول تاثیر می‌گذارد. به طور کلی می‌توان گفت که این خنک سازی بهینه و حساب شده را دستگاه آیس بانک می‌تواند به بهترین شکل ممکن در صنایع مختلف پلاستیک تامین کند.

منابع

Fbc 

Ishs 

Omega thermo products

Delta temp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایشگاه

مشاوره آنلاین