• دستگاه آیس بانک
  • نویسنده:
  • زمان مطالعه:
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

نقش دستگاه آیس بانک در صنایع تولید دارو

صنایع تولید دارو همیشه جزو صنعت‌های حساس و ضروری جهان بوده و برای تولید دارو شرایط ویژه‌ای را طلب می‌کند. در این صنعت مهم است که از تجهیزات و ادوات پیشرفته و مناسب استفاده شود. یکی از این تجهیزات، دستگاه آیس بانک است که برای حفظ کیفیت و ذخیره  ‌سازی تولیدات دارویی کاربرد دارد. دستگاه آیس بانک انتخابی هوشمند برای صنایع تولید دارو تبدیل شده است. این مقاله به معرفی نقش این دستگاه در صنعت داروسازی تنظیم شده است.

دما در صنایع تولید دارو

مراکز تحقیقاتی، داروسازی‌ها، آزمایشگاه‌های پزشکی، بیمارستان‌ها و سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی اغلب دارای مواد بسیار حساس به دما مانند نمونه‌های خون، داروها، واکسن‌ها یا مواد دارویی که استفاده می‌کنند، هستند. این مواد اغلب هم برای دانشمندانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند یا آن‌ها را مطالعه می‌کنند و هم برای بیمارانی که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشند بسیار ارزشمند هستند. به این ترتیب، متخصصان در این مراکز مسئولیت سازماندهی، حمل و نگهداری این مواد را به گونه‌ای دارند که از آسیب یا آلودگی جلوگیری کند.

این امر دستگاه آیس بانک را در صنایع تولید دارو به یکی از حیاتی‌ترین راه‌حل‌ها برای تولیدات پزشکی تبدیل می‌کند. بدون راه‌حل مطمئن ذخیره سازی سرد، تولیدات پزشکی می‌توانند مواد خود را از دست بدهند، با عواقب مالی مواجه شوند، کاهش بهره وری را تجربه کنند و بیمارانی را که به آن‌ها خدمت می‌کنند در معرض خطر جدی قرار دهند. به همین دلیل است که بسیاری از آزمایشگاه‌ها و سایر مراکز برای نیازهای ذخیره سازی سرد خود، به دستگاه آیس بانک روی می‌آورند.

دستگاه آیس بانک چیست؟

برای درک کامل مزایای دستگاه آیس بانک، ابتدا باید دانست که این تجهیزات دقیقا چگونه کار می‌کند. دستگاه آیس بانک مجموعه‌ای از صفحات اواپراتور است که به صورت عمودی در مخزن آب قرار دارند، شریان‌های خنک کننده از داخل صفحات تبادل حرارت عبور می‌کنند، گرمای آب را از بیرون اواپراتور جذب کرده و آب را تا نقطه انجماد خنک می‌کنند.

سرما و انجماد به صورت ایستا در مخزن آب ذخیره می‌شود، بنابراین دمای آب در مخزن آب بسیار پایین است. دستگاه آیس بانک در شب که انرژی هزینه پایینی دارد، صفحات آب داخل مخزن را منجمد می‌کند. در طول روز که برق گران‌تر است، موتور سیستم خنک کننده خاموش می‌شود و از ظرفیت ذخیره شده برای برآورده کردن نیازهای بار خنک کننده استفاده می‌کند.

عملکرد و مزایای دستگاه آیس بانک

ایده پشت دستگاه آیس بانک بسیار ساده است: در ساعات کم مصرف، زمانی که نرخ برق کمتر است، خنک کننده روشن می‌شود. آب داخل آیس بانک، منجمد شده و به یخ تبدیل می‌شود. این فرآیند ذخیره سازی حرارتی نامیده می‌شود. در طول روز (ساعات اوج مصرف) خنک کننده خاموش می‌شود تا یخ به آب یخ تبدیل شود. سپس می‌توان از این یخ برای خنک کردن استفاده کرد.

این روش ساده اما کارآمد خنک سازی، اغلب در صنایع تولید دارو، شرکت‌های فرآوری مواد غذایی، صنایع لبنی و غیره استفاده می‌شود. اگرچه عملکرد و اصل آن بسیار ساده است، اما دستگاه آیس بانک دارای مزایای بسیاری است:

  • کمترین هزینه نصب ممکن
  • کمترین میزان مصرف انرژی و حداکثر بازدهی و راندمان کاری
  • سازگار با محیط زیست
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی
  • تعمیر و نگهداری راحت
  • عملکرد راحت و آسان
  • بدون نیاز به کانال کشی: هزینه‌های نصب به دلیل عدم نیاز به سیستم توزیع کانال اضافی کاهش می‌یابد.
  • عدم لزوم به اتصال به سقف یا نیاز به نصب دودکش: نصب روی کف و نیازی به گزینه‌هایی مانند خروجی سقف ندارد.
  • بدون نیاز به سیم کشی و برق رسانی پیچیده.
  • سهولت در استفاده با ساختار مستحکم، بنابراین عمر مفید بیشتری را دارا است.
  • به راحتی با دمای کنترلی، ساختمان صنایع نیز خنک می‌شود. یکی دیگر مزایای آیس بانک این است که می‌توان سطوح گسنرده مثل کارخانجات و شرکت‌های بزرگ را به وسیله این دستگاه به ویژه در فصول گرم سال خنک نگه داشت. طبعا دمای مناسب برای کارکنان، به آنان راحتی بیشتر داده و به دنبال راحتی کارکنان، سازندگی بیشتر بدست خواهد آمد.

دستگاه آیس بانک و مدیریت هزینه‌های تولید دارو

یکی از چالش‌های مهم در صنایع تولید دارو، بحث هزینه‌های تولید و مدیریت آن است. هزینه توسعه و تولید داروها بالا است، بنابراین باید در هر جایی که امکان دارد صرفه‌جویی شود. بهره‌وری انرژی و فرآیندهای دقیق کنترل آب و دما به طور چشمگیری هزینه‌های عملیاتی هر سیستم را کاهش می‌دهد.

دستگاه آیس بانک، به طور ویژه برای کاهش مصرف آب و صرفه جویی در انرژی طراحی شده است. این دستگاه دارای ویژگی مصرف انرژی کمتر در عین حال ارائه بازدهی بیشتر است. آیس بانک در افزایش بهره‌وری انرژی و به حداقل رساندن هزینه‌های عملیاتی با استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند به این نیاز صنایع تولید دارو، پاسخ گفته است. همچنین آیس بانک با تنظیم دائمی هوا در کل تاسیسات، دمای یکسان را کنترل و حفظ می‌کند. نه تنها چرخش مجدد هوای داخل، ارائه درجه حرارت یکسان، بلکه باعث صرفه‌جویی زیادی در قبض انرژی می‌شود.

کنترل کیفیت با دستگاه آیس بانک در صنایع تولید دارو

کنترل کیفیت برای محصولات دارویی ابتدا با کنترل دقیق دما، رطوبت و کیفیت هوای در گردش آغاز می‌شود. به همین دلیل، شرکت‌های داروسازی به طور فزاینده‌ای دستگاه آیس بانک را برای راه حل‌های جابجایی یکنواخت هوا، کنترل گرمایش، سرمایش و تبرید انتخاب می‌کنند. سیستم‌های آیس بانک دارای استاندارد بالایی از کیفیت هستند و به راحتی با هر شرایط محیط کاری می‌توانند ترکیب شده و کیفیت تولیدات راحفظ کنند.

اهمیت کنترل دما در صنایع تولید دارو

از آزمایشگاه‌ها تا تاسیسات تولیدی، داروها به کنترل دقیق رطوبت و دما نیاز دارند تا یکدستی و یکپارچگی محصولات حفظ شود. رطوبت و دما فاکتورهای کلیدی هستند، اما باید از آلودگی داروها نیز اجتناب شود، بنابراین فشار هوا و جهت جریان هوا برای ایجاد ثبات و عدم نفوذ و تکثیر میکرو ارگانیسم‌های آلوده ساز در محیط‌های بالینی حیاتی است.

به طور مثال اگر واکسن‌ها به‌ حالت نامناسب در دماهای متفاوت نگهداری شوند، در نتیجه به دلیل نوسان دما، خراب می‌شوند. واکسن‌های آلوده در بهترین حالت دیگر مؤثر نیستند، در بدترین حالت وقتی برای واکسیناسیون استفاده شوند منجر به عوارض جدی می‌شوند. از آنجایی که ایمنی بیماران قیمتی ندارد، دستگاه آیس بانک به دلیل دارا بودن تنظیم دمای همگن می‌تواند بسیار موثر واقع شود. 

دستگاه آیس بانک در ذخیره سازی دارو

گرمایش و سرمایش انبار دارو برای هر انباری که کالاهای دارویی را ذخیره می‌کند بسیار مهم است. برای جلوگیری از کاهش کیفیت و کارایی محصول، محصول باید در یک محدوده دمایی خاص نگهداری شود. دمای شدید در محل ذخیره سازی دارو می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

دستگاه آیس بانک به طور ایده‌آل برای نگهداری معرف‌ها، واکسن‌ها و سایر محصولات زیستی دارویی استفاده می‌شود. سیستم کنترل دمای آن بسیار دقیق است و این مهم‌ترین عامل برای حفظ دوام محصول است. این دستگاه یک محیط ذخیره سازی سرد ایده‌آل را فراهم می‌کند که هیچ نوسانی ندارد. 

کاربردهای دستگاه آیس بانک در صنایع تولید دارو

دستگاه آیس بانک برای کنترل فرآیند و مدیریت زیست محیطی در تولید و ذخیره سازی دارو با توجه به ارزش بسیار بالای مواد خام دارویی، مواد واسطه‌ای و محصولات نهایی ضروری هستند. این دستگاه با کنترل بسیار دقیق دما و قابلیت اطمینان بسیار بالا نقش حیاتی در صنایع تولید دارو دارد.

  • اکثر محصولات دارویی در دسته‌ای قرار می‌گیرند که می‌گوید «در دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری نشود»، دستگاه آیس بانک تضمین می‌کند که محصولات دارویی در دمای دقیق و مدنظر حفظ شود.
  • در صنایع تولید دارو از زمان نگهداری از مواد اولیه برای تولید دارو، به دستگاه آیس بانک نیاز است تا آنجا که دارو به دست عمده فروشان دارو برسد نیز این دستگاه کارایی دارد.
  • انطباق دما در صنایع تولید دارو با دو معیار تنظیم می‌شود:

میانگین دمای جنبشی در یک دوره هفت روزه نباید از ۲۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر شود.

حداکثر دمای مطلق هرگز نباید از ۳۰ درجه سانتیگراد بالانر برود.

  • اکثر انبارهای داروسازی از دستگاه آیس بانک برای خنک نگه داشتن محصولات استفاده می‌کنند زیرا سایر دستگاه‌های تبریدی بسیار گران است.
  • دستگاه آیس بانک می‌تواند انطباق با معیارهای صنایع تولید دارو را در طول دوره‌های طولانی مدت، با دمای مناسب حفظ کند.
  • با استفاده از دستگاه آیس بانک، می‌توان از انطباق کامل دمای مدنظر با داروها اطمینان حاصل کرد.
  • کنترل دمای فرآیند قالب گیری هنگام ساخت ژلاتین برای کپسول.
  • سرد کردن اجزای کرم‌ها بعد از حرارت دیدن و قبل از اینکه با هم مخلوط شوند.
  • گرمایش و سرمایش در هنگام استریل کردن مواد دارویی مایع.
  • آب مورد استفاده در فرآیند دانه بندی مرطوب برای تشکیل قرص.
  • خنک کردن پمادها قبل از ریختن در تیوپ و بسته بندی.

دستگاه آیس بانک نقش مهمی در هر مرکز پزشکی ایفا می‌کند. آن‌ها به منظور کمک به ذخیره سازی مناسب واکسن‌ها، داروها و مواد با ارزش زیست پزشکی استفاده می‌شوند. این نه تنها بر مراکز بهداشتی درمانی، بلکه بر آزمایشگاه‌ها نیز تاثیر مطلوبی می‌گذارد. برای بسیاری، مهم‌ترین نقش دستگاه آیس بانک فراهم کردن یک ذخیره سازی ایمن واکسن با حفظ «زنجیره سرد» است.

مدیریت زنجیره سرد در صنایع تولید دارو

«زنجیره سرد» مجموعه‌ای از محیط‌های دمایی کنترل شده است که به ذخیره، مدیریت و انتقال واکسن‌ها و داروها کمک می‌کند. مهم است که کیفیت این محصولات را از تولید تا حمل و نقل، توزیع، ذخیره سازی و خرده فروشی حفظ کند. این فرآیند در صنایع تولید دارو معمولا با فرآیندهای تولید و زنجیره تامین، کنترل شده با دمای سازنده شروع می‌شود. سپس اطمینان حاصل کرده که دمای مناسب دارو حفظ می‌شود و به سمت توزیع کننده ارسال ‌شود. در نهایت، در داروخانه یا مرکز مراقبت‌های بهداشتی به بیماران ارائه می‌شود.

رایج‌ترین روشی که تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در طول فرآیند جابجایی دمای مناسب را حفظ می‌کنند، استفاده از کامیون‌ها و هواپیماهای یخچال‌دار است. علاوه بر این، تولید کنندگان اغلب محصولات خود را در داخل جعبه‌های عایق ارسال می‌کنند. حفظ زنجیر سرد بسیار مهم است، زیرا اگر داروها و واکسن‌ها در معرض دمای خیلی بالا یا خیلی پایین قرار بگیرند، قدرت اثربخشی آن‌ها کاهش می‌یابد. متاسفانه، این قدرت از دست رفته قابل بازیابی نیست. بنابراین اگر واکسن یا دارویی قدرت خود را از دست بدهد، نمی‌توان از آن استفاده کرد.

در صنایع تولید دارو تقریبا همه تولید کنندگان دارو از تجهیزات خنک کننده به عنوان بخشی از فرآیندهای تولید خود استفاده می‌کنند. این تجهیزات خنک کننده را برای کاربردهای حیاتی مانند تحقیق و توسعه، پردازش دارویی، خنک کننده کرم و پماد، استریل کردن مایع، تشکیل قرص، بسته بندی و موارد دیگر استفاده می‌کنند. دستگاه آیس بانک برای رفع نیازهای منحصربه‌فرد صنایع تولید دارو و بیوتکنولوژی کاربرد دارد، بنابراین شما با وجود این دستگاه با خیالی آسوده می‌توانید به راحتی فقط بر روی درمان تمرکز کنید.

منابع

Made in china

Pharma manufacturing

Airedale 

BOLDROCCHI – technologies Evaporative 

Ecocooling

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایشگاه

مشاوره آنلاین