• دستگاه آیس بانک
  • نویسنده:
  • زمان مطالعه:
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

نیاز به دستگاه آیس بانک در صنعت ماهیگیری و شیلات

مصرف غذاهای دریایی آن هم حداقل دوبار در هفته برای بدن ضروری است. از این رو صنعت شیلات نقش مهمی در رژیم غذای انسان‌ها دارد. در این صنعت مهم است که ماهی‌ها و سایر آبزیان، سالم، تازه و با حفظ مواد مغذی به دست مصرف کننده برسد. دستگاه آیس بانک به خوبی به این نیازهای صنعت شیلات پاسخ گفته است و در حمل و نقل ماهی به نقاط مختلف و دور در جهان به کمک این صنعت آمده است. این مقاله به کاربرد دستگاه آیس بانک در صنعت شیلات می‌پردازد.

صنعت شیلات

ماهی منبع غذایی مهمی است و در رژیم غذایی بسیاری از افراد به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی؛ از جمله اسیدهای چرب ضروری است، سلامت قلب و مغز را ارتقا می‌دهد. تقریبا ماهیگیران ۱۰۰ میلیون تن ماهی در سال صید می‌کنند. ۵۰ میلیون تن دیگر هم در صنعت شیلات تامین می‌شود. در حالی که میزان دقیق صید و مصرف ماهی و دیگر آبزیان مشخص نیست،

 تخمین زده می‌شود که سالانه ۲.۷ تریلیون ماهی صید و مصرف ‌شود. این عدد حدود ۱۶ درصد از کل پروتئین مصرفی در سطح جهان را تشکیل می‌دهد. اکثریت قریب به اتفاق عرضه جهانی ماهی از طریق صنعت شیلات تامین می‌شود، شیلات صنعت عظیمی است که سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند. این کار توسط شرکت‌های بزرگ و مشاغل کوچک و حتی خانوادگی انجام می‌شود. 

مشکلات صنعت شیلات

ماهیگیران صنعت شیلات باید برای صید خود دل به اقیانوس‌ها بزنند، اغلب با شرایط نامطلوب و خطرات واقعی، از جمله آسیب در کشتی، سقوط در دریا و .. مواجه می‌شوند. علاوه بر خطرات جانی، خطرات دیگری نیز مانند خطرات مالی وجود دارد که ممکن است یک ماهیگیر صنعت شیلات با آن مواجه شود. آن‌ها باید از کشتی‌ها و تجهیزات گران قیمت خود، نگهداری کنند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه گذاری‌ها و تلاش‌های آن‌ها سودآوری داشته باشد. 

مهم است که هر صید به منظور حفظ کیفیت و کمیت ماهی قابل عرضه به بازار، به طور موثر پردازش شود. انواع دستگاه‌های آیس بانک در رده محصولات خنک کننده و ذخیره سازی برای ماهیگیران صنعتی تولید می‌شود که می‌تواند آن‌ها را قادر سازد تا با کاهش تعداد ماهی‌هایی که در اثر فساد و آلودگی تلف می‌شوند، سود خود را به حداکثر برسانند. دستگاه آیس بانک می‌تواند برای حمل و نقل ماهی زنده و مرده استفاده شود.

فرآیند ماهی زنده در صنعت شیلات

هنگامی که یک صید به داخل عرشه کشیده می‌شود، چندین فرآیند را در راه رسیدن به بازار طی می‌کند. از آنجایی که ماهی تازه به سرعت فاسد می‌شود باید برای حفظ و نگهداری درست از آن به، اقدامات مناسبی اندیشید. با این حال ماهی زنده بسیار بهتر و سالم‌تر از ماهی مرده است. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند ماهی‌ها را تا زمانی که بتوانند به بازار تحویل دهند، زنده نگه دارند.

ماهی باید در آب تمیز نگهداری شود. هر صید باید با دقت طبقه بندی شود. ماهی‌ها و آبزیان سالم را می‌توان در ظرفی حاوی آب تمیز قرار داد، در حالی که ماهی مرده یا بیمار را باید بیرون انداخت. مهم است که ماهی‌های ناسالم را از بین برد تا آب یا افراد سالم را آلوده نکنند.

به ماهی‌ها نباید غذا داد. این باعث می‌شود آن‌ها کمتر فعال شوند، به این ترتیب سرعت متابولیسم ماهی‌ها کاهش می‌یابد و در مدت زمانی که آن‌ها در عرشه هستند تا به بازار برسند کمتر آب را کثیف می‌کنند و وقتی آب کمتر کثیف شود، میزان مواد زائد نیز کمتر شده و “ph” آب دیرتر به سطوح ناسالم می‌رسد.

آب باید خنک باشد. درجه حرارت آب باید به تدریج کاهش یابد تا از شوک وارد شدن به صید جلوگیری شود. دمای مطلوب به نوع ماهی و زمان سال بستگی دارد. آب خنک‌تر سطح فعالیت حیوان را کاهش می‌دهد. زمان و مسافت قابل حمل را افزایش می‌دهد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا متراکم‌تر در آب بسته‌بندی شوند. دستگاه آیس بانک این کاهش تدریجی دما را به خوبی مدیریت می‌کند.

از طرف دیگر کنترل دقیق دما توسط دستگاه آیس بانک می‌تواند ماهی‌ها را به حالت خواب زمستانی نزدیک کند و میزان مرگ ماهی‌ها در مسیر را تا حد زیادی کاهش دهد. نرخ مرگ و میر پایین و تراکم بالا برای یک ماهیگیر صنعت شیلات بسیار مهم است که بتواند بیشترین سود را از صیدی که برای آن ریسک زیادی کرده است به دست آورد.

بسیاری از ماهیگیری‌ها در صنعت شیلات از حوضچه‌های نگهداری، محوطه‌های ماهیگیری یا قفس‌های شناور مجهز به فیلتراسیون آب و کنترل‌های اکسیژن، گردش خون و دما و دستگاه آیس بانک استفاده می‌کنند تا مدت زمان زنده ماندن ماهی‌های زنده در حمل‌ونقل را به حداکثر برسانند و تعداد ماهی‌های قابل حمل را افزایش دهند.

نیاز به آیس بانک در حمل و نقل صنعت شیلات

در حالی که بسیاری از گونه‌های ماهی به اندازه کافی مقاوم هستند که حمل و نقل زنده را حتی از یک کشور به کشور دیگر تحمل کنند، اما این کار گزینه مناسبی برای بخش عمده‌ای از ماهی‌های صید شده در سراسر جهان نیست. ماهی‌های صید شده هزاران سال است که در برودت نگهداری می‌شوند تا طراوت و کیفیت خود را از آب تا بازار حفظ کنند.

دمای سرد باعث کاهش فساد و بیماری می‌شود. ماهی باید تا حدود صفر درجه سانتی‌گراد خنک شود. این کار از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند و رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را که می‌توانند باعث بیماری شوند، کاهش می‌دهد. غذاهای دریایی آلوده، خطر بزرگی برای سلامتی و ایمنی ایجاد می‌کنند و خریداران، صیدی که مشکوک به نظر می‌رسد را کنار می‌زنند. 

بعضی از ماهی‌ها را قبل از قرار دادن در برودت، روده ماهی را برش می‌دهند، در حالی که بعضی دیگر به طور کامل منجمد می‌شوند. در هر صورت مهم است که محصول در سریع‌ترین زمان ممکن سرد یا منجمد شود تا از بیماری و هر گونه عارضه‌ای جلوگیری شود و تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، منجمد بماند. این امر با دستگاه آیس بانک به راحتی امکان‌پذیر است.

برودت ماهی را هوشمندانه مرطوب نگه می‌دارد. با استفاده از دستگاه آیس بانک، ماهی سریع‌تر سرد می‌شود و برودت پوست ماهی را شاداب و هیدراته نگه می‌دارد. از طرفی کم آبی بدن ماهی می‌تواند باعث کاهش وزن شود. از آنجایی که بیشتر ماهی‌ها بر حسب وزن فروخته می‌شوند، این امر باعث کاهش سود یک ماهیگیر می‌شود. این فرآیند نه تنها از رشد باکتری‌های بیماری‌زا نیز جلوگیری می‌کند بلکه برای صنعت شیلات نیز سودمند است.

آیس بانک ظرفیت خنک کنندگی بالایی دارد. دستگاه آیس بانک از طریق انجماد و یخ، برودت را تامین می‌کند. مقدار کمی یخ می‌تواند مقدار بیشتری از ماهی را نسبت به سایر روش‌های خنک کننده، خنک نگه دارد و این دستگاه با عایقی که دارد می‌تواند انتقال دمایی با محیط را کاهش دهد. آیس بانک دمای ثابتی را حفظ می‌کند و با اطمینان کامل و به طور یکنواخت صید را سرد می‌کند.

استفاده از دستگاه آیس بانک به صرفه و راحت است. این دستگاه می‌تواند به طور همزمان و همگن برودت را به صید بدهد. نگهداری، حمل و نقل و استفاده از آن آسان است. می‌توان از منابع مختلف آب استفاده کرد، اگرچه منبع باید برای اطمینان از آلوده نشدن محصول آزمایش شود. هنگامی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، یک راه ارزان و آسان در برابر سایر خنک کننده‌های پرهزینه برای حفظ صید است.

آیس بانک چیست؟

دستگاه آیس بانک سیستم‌های ذخیره انرژی حرارتی برای کاربردهای خنک کننده صنعتی هستند. معمولا، در این سیستم‌ها، یخ تشکیل ‌شده در مخازن چند بخشی، برای خنک ‌سازی ذخیره می‌شود تا به اندازه مصرف مورد نیاز روز بعد برسد و امکان خاموش کردن چیلرها فراهم شود. سطح بزرگ یخ مخازن اجازه خنک شدن سریع حتی در زمان اوج بار را می‌دهد. مزیت اصلی دستگاه آیس بانک ظرفیت خنک کنندگی بالای آن‌ها برای کاهش مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف است، بنابراین، حداکثر ذخیره انرژی را تضمین می‌کند.

مزایای دستگاه آیس بانک

  • مصرف برق کم به دلیل کارکرد آن در دوره‌های کم مصرف انرژی
  • کمپرسور برای کار با مبدل پوسته و لوله به کمتر از ۵۰درصد ظرفیت در مقایسه با دستگاه‌های خنک کننده دیگر نیاز دارد زیرا برای ذخیره انرژی طراحی شده و نه برای کار همزمان در تمام ساعات روز.
  • کنترل دما و رطوبت با دستگاه آیس بانک بسیار راحت‌تر است زیرا دمای آب همیشه کنترل شده است.
  • مشکلات ناشی از دمای تبخیر پایین، که می‌تواند برای مبدل پوسته و لوله یا صفحه مخرب باشد، در این دستگاه در مقایسه با سایر خنک کننده‌ها وجود ندارد.
  • تبخیر مدار آب بسیار راحت‌تر و ساده‌تر است.
  • ظرفیت آب زیاد باعث می‌شود که ذخیره یخ به عنوان یک ظرف اینرسی نیز عمل کند.
  • در ساختمان‌های جدید هزینه لوله کشی و فن کویل کمتر از یک دستگاه سرمایشی ساده است و دمای آب اغلب یک درجه سانتی‌گراد است.
  • دوست‌دار محیط زیست است.
  • در ساعات شب زمانی که مصرف انرژی پایین است، انرژی لازم را ذخیره می‌کند از این رو با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را دارد.
  • طول عمر آیس بانک نامحدود است زیرا تمام قطعاتی که از آن تشکیل شده قابل تعویض هستند.
  • مدار خنک کننده را می‌توان راحت جدا کرد و قابلیت به دو یا چند قسمت تقسیم کرد.

دستگاه آیس بانک برای صنعت غذاهای دریایی عالی هستند. طراحی مستحکم آن‌ها اجازه نمی‌دهد به راحتی شکسته و یا فرسوده شود. همچنین این دستگاه و حتی صفحات خنک کننده آن به راحتی با یک پاک کننده فشار بالا تمیز می‌شوند.

به منظور حفظ کیفیت ماهی‌های حمل شده به بازار و به حداکثر رساندن مقدار قابل فروش، صنعت شیلات باید تجهیزات مناسب برای روند سریع صید خود و حمل ماهی زنده یا منجمد را در فواصل طولانی داشته باشند. دستگاه آیس بانک ماهیگیران صنعت شیلات را قادر می‌سازد تا محصول خود را به طور موثر و تازه تحویل بازار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایشگاه

مشاوره آنلاین